Dziś prezentujemy grę od FoxGames, która od ostatnich Mikołajek nie daje nam normalnie funkcjonować 🙂 Gracze “Zaplątanej sawanny” wcielają się w rolę badaczy dzikiej przyrody. Terenem ich badań jest afrykańska sawanna, gdzie mogą zgłębiać wiedzę na temat takich zwierząt jak słonie, zebry, lwy czy hipopotamy.
Ile czasu trwa rozgrywka i dla kogo jest ta gra?
Jednorazowa rozgrywka zajmuje około pół godziny, ale zapewniam, że ciężko skończyć bez powtórki 🙂 Gra wymaga od 3 do 5 graczy w wieku od 6 lat. Nie jest więc idealnym rozwiązaniem, jeśli chcemy, żeby nasz jedynak się sobą zajął 🙂
ZAWARTOŚĆ PUDEŁKA
W pudełku znajdują się
- trzydzieści siedem kafelków zwierząt oraz siedem kafelków terenu. Są bardzo solidne, wykonane z grubej tektury,
- talia trzydziestu kart badań,
- dwa sznurki – dłuższy żółty i krótszy zielony,
- całe mnóstwo żetonów – Punktów zwyciętwa – o wartościach 1, 2, 5, 10 i 30,
- 30 drewnianych kosteczek po sześć w każdym kolorze,
- dokładna i zrozumiała instrukcja.
Kafelki zwierząt
Każdy z nich jest poświęcony jednemu zwierzęciu. Oprócz ilustracji, przedstawiającej dorodny okaz gatunku, zawiera informacje o tym, czym żywi się dane zwierze, do jakiej rodziny należy oraz kiedy ma swój okres aktywności. Wszystkie informacje zawarte są w małych graficznych znakach, bardzo łatwych do rozszyfrowania. Dzięki temu, nawet nieczytające jeszcze dzieci, dają sobie z nimi świetnie radę.
Kafelki terenu
Na nich znajdziemy graficznie przedstawiony typ terenu oraz jego nazwę, dodatkowe punkty jakie zdobywa gracz jeśli odgrodzi sznurkiem ten kafelek oraz efekt znacznika badań, który należy wprowadzić do gry, jeśli znajduje się znacznik badań.
Karty badań
Znajdują się na nich informacje, jaki rodzaj zwierzęcia gracz powinien odgrodzić za pomocą sznurka, co jest warunkiem umieszczenia sznurka i ilość Punktów Zwycięstwa, jaki gracz otrzymuje za tę kartę.
Żetony z Punktami Zwycięstwa
Dzięki nim widzimy ile punktów ma aktualnie dany gracz. W trakcie rozgrywki dobieramy kolejne żetony, tak by liczba na nich odpowiadała zgromadzonym przez nas punktom.
Drewniane kolorowe kosteczki
To znaczniki badań w kilku kolorach. Co runda gracze kładą jeden z nich na kafelek zwierzęcia otoczonego przez nich sznurkiem badań. Pod koniec gry każdy otrzymuje dodatkowe punkty za oznaczone w ten sposób kafelki.
Przebieg gry
Każdą grę rozpoczyna się od rundy przygotowawczej, opisanej dokładnie w instrukcji dołączonej do gry. Po tej rundzie zaczyna się gra właściwa, która w zależności od ilości graczy, ma inną ilość rund. Im graczy jest mniej, tym więcej rund.
Gdy rozpoczyna się gra… każdy kolejno wykłada kafelki zwierząt i zaznacza sznurkiem obszar występowania odpowiedniego rodzaju fauny. W zależności od przebiegu, zdarza się, że Karta badań wymusza spełnienie dodatkowego warunku. Otrzymujemy punkty za zamknięte w przestrzeni zielonego sznurka zwierzęta, a dokładnie za dopasowanie symboli do karty poszukiwań. Za oznakowane drewnianymi kostkami płytki dostajemy dodatkowe punkty. Po każdej rundzie uzupełniamy kafelek i kartę, a za zajęte „tropy” bierzemy drugą płytkę.
W trakcie rozgrywki należy bardzo uważnie podnosić sznurek, tak by nie poruszyć kafelków leżących w obrębie pola… co dla ruchliwych dzieci jest wyzwaniem 😀
Na koniec gry do wyników dodajemy lub odejmujemy wartość z karty każdego naszego badania. Wygrywa osoba z największą ilością punktów.
Podsumowanie
Gra jest wciągająca dla młodszych graczy, dla dzieci w wieku 6-10 lat. Pomimo, iż pudełko głosi, że można w nią grać do 106 lat, to jednak nie kupowałabym jej nastolatkom i dorosłym, bo okaże się zbyt prosta 🙂
Tematyka gry jest ciekawa dla dzieci, zwiększa wiedzę ogólną na temat zwierząt występujących w Afryce, zmusza do logicznego myślenia i łatwych obliczeń na poziomie klas 1-3 szkoły podstawowej.
Czas rozgrywki nie jest zbyt długi, szybko mija i nie nie nudzi się w trakcie.
Gra stacjonarna 🙂 Do rozgrywki potrzebne jest sporo miejsca na stole, nie sprawdzi się w podróży.
Instrukcja dołączona do gry jest bardzo dokładna i w pierwszym kontakcie wydaje się skomplikowana, ale nie jest.
Elementy gry są wykonane bardzo solidnie i mam wrażenie, że dużo mogą wytrzymać 🙂 To co mi w niech nie odpowiada to styl ilustracji. Wolałabym trochę bardziej wysublimowane, ale dzieciom się podobają. Całość jest bardzo kolorowa, dla mnie za bardzo, a kształt cyferek na żetonach kojarzą mi się z estetyką lat 90tych XX wieku. Zwierzęta są narysowane w stylu karykatur, więc śmieszą dzieci, ale nie są zbyt ładne.
Jeśli lubicie rodzinne spędzać czas przy grach planszowych – polecam Zaplątaną sawannę. Dobra zabawa z dzieciakami 🙂
tytuł gry: Zaplątana sawanna
autor: Hisashi Hayashi
ilustracje: Katarzyna Fic
3-5 graczy
dla dzieci w wieku: 6+
czas gry: 30 minut
wydawnictwo: FoxGames, Grupa Wydawnicza Foksal